Uczelniane Centrum Informatyczne (O- UCI)
Uczelniane Centrum Informatyczne (zwane dalej UCI) jest jednostką ogólnouczelnianą świadczącą obsługę informatyczną w Uniwersytecie Szczecińskim w celu zapewnienia sprawnego realizowania zadań jednostek organizacyjnych Uczelni przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych. W skład UCI wchodzą sekcje:
- Sekcja Wsparcia Użytkowników,
- Sekcja Uczelnianych Systemów Informatycznych,
- Sekcja Infrastruktury.
- Sekcja Rozwoju Narzędzi i Kompetencji Cyfrowych
Zadania realizowane przez Sekcję Wsparcia Użytkowników:
- Zapewnienie wsparcia technicznego pracownikom Uczelni w zakresie usług informatycznych nadzorowanych przez UCI.
- Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny sprzętu komputerowego i urządzeń peryferyjnych.
- Wsparcie w zakresie prawidłowego wykorzystywania oprogramowania komputerowego na stanowiskach pracy.
- Weryfikacja i opiniowanie problemów związanych ze sprzętem komputerowym, wyceny opłacalności napraw
- Przygotowywanie wniosków i specyfikacji technicznych w zakresie finansowania zakupów związanych z informatyzacją Uczelni.
- Zarządzanie systemem zgłoszeń.
- Serwis oprogramowania komputerowego na stanowiskach pracowniczych.
- Koordynowanie działań dotyczących komputeryzacji i informatyzacji Uczelni w zakresie działania Sekcji.
- Udział w przygotowywaniu wniosków do ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego w sprawie finansowania sieci komputerowej i innych zadań związanych z komputeryzacją i informatyzacją Uczelni.
- Współpraca z właściwym działem Uczelni przy składaniu wniosków o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, w zakresie projektów dotyczących informatyzacji Uczelni.
- Wnioskowanie o podpisywanie umów ramowych, zakupu i prowadzenie centralnej ewidencji oprogramowania i licencji na aplikacje, programy biurowe, systemy operacyjne, programy naukowe i edukacyjne.
- Nadzór nad zakupami związanymi z Uczelnianą Siecią Komputerową (dalej jako USK).
- Opiniowanie, przedstawianie wniosków i przygotowywanie projektowanych zamierzeń dotyczących inwestycji informatycznych w formie rocznego planu zakupu oraz przygotowywanie informacji na potrzeby Planu informatyzacji Uniwersytetu Szczecińskiego.
Zadania realizowane przez Sekcję Uczelnianych Systemów Informatycznych:
- Nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem systemów informatycznych Uczelni.
- Obsługa techniczna importu masowego danych pracowników, studentów i doktorantów oraz prac dyplomowych do systemu POL-on.
- Koordynowanie działań związanych z informatyzacją Uczelni (integracja systemów, wdrażanie nowych rozwiązań).
- Konsultacje w zakresie potrzeb informatycznych, niezbędnych dla efektywnej realizacji zadań przez poszczególne samodzielne stanowiska pracy, komórki i jednostki organizacyjne Uczelni oraz Uczelnię jako organizację.
- Planowanie zapotrzebowania w zakresie systemów informatycznych.
- Obsługa techniczna programów wewnętrznych usprawniających funkcjonowanie Uczelni.
- Opracowywanie bieżących instrukcji wspierających pracę użytkowników w zakresie systemów uczelnianych.
- Opiniowanie, przedstawianie wniosków i przygotowywanie projektowanych zamierzeń dotyczących inwestycji informatycznych w formie rocznego planu zakupu oraz przygotowywanie informacji na potrzeby Planu informatyzacji Uniwersytetu Szczecińskiego w zakresie działania Sekcji.
Zadania realizowane przez Sekcję Infrastruktury:
- Utrzymanie kluczowych elementów infrastruktury informatycznej uczelni (takie jak: serwery, macierze dyskowe, routery, przełączniki, firewalle etc.)
- Nadzór, zrządzanie i administrowanie serwerami obsługiwanymi przez UCI.
- Zarządzanie i administracja aktywnymi urządzeniami sieciowymi (przełączniki, routery, firewalle, kontrolery sieci bezprzewodowej).
- Nadzór i zarządzanie Uczelnianą Siecią Komputerową (USK).
- Nadzór nad sieciami lokalnymi w jednostkach organizacyjnych Uczelni.
- Zarządzanie strukturą adresową i domenami internetowymi Uczelni.
- Podłączanie urządzeń infrastrukturalnych do sieci USK.
- Nadzór nad funkcjonowaniem systemu łączności telefonicznej (teleinformatycznej) Uczelni.
- Planowanie rozwoju oraz modernizacja Uczelnianej Sieci Komputerowej.
- Udział w pracach Rady Użytkowników Akademickiej Miejskiej Sieci Komputerowej (AMSK). Współpraca z ACI (Akademickie Centrum Informatyczne) w pracach związanych z eksploatacją oraz rozwojem sieci AMSK.
- Realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego.
- Planowanie, koordynacja wdrożeń innowacji technologicznych związanych z bezpieczeństwem IT oraz rozwiązań w zakresie infrastruktury sieciowej i serwerowej.
- Zarządzanie i administracja usługami poczty elektronicznej.
Zadania realizowane przez Sekcję Rozwoju Narzędzi i Kompetencji Cyfrowych:
- Wsparcie pracowników w rozwoju i zarządzaniu dostępnymi narzędziami chmurowymi (w tym Microsoft 365, Google).
- Zwiększanie dostępności i poprawa jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) oraz konsultacje w zakresie potrzeb szkoleń IT i rozwoju narzędzi ICT na Uczelni.
- Organizacja szkoleń IT dla pracowników, studentów i doktorantów we współpracy z komórką organizacyjną właściwą ds. szkoleń, w tym organizacja szkoleń z zakresu zadań UCI.
- Przygotowanie działań i inicjatyw oraz koordynowanie i zapewnienie wsparcia w procesie rozwoju pracowników i zwiększaniu ich kompetencji cyfrowych (kształcenie, nauka, administracja).
- Podnoszenie umiejętności i wspieranie kadry dydaktycznej w transformacji cyfrowej oraz wykorzystywaniu technologii i narzędzi e-leamingowych w kształceniu i edukacji online.
- Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie wykorzystania platform edukacyjnych do edukacji on-line w instytucjach publicznych krajowych i zagranicznych.
- Zarządzanie i rozwój platformy e-leamingowej Uczelni (w tym Moodle).
- Opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych usprawniających procesy administracyjne i dydaktyczne.
- Realizacja procesu komercjalizacji możliwości szkoleniowych Uczelni w zakresie kompetencji cyfrowych.
- Współpraca z Działem Kadr w zakresie zarządzania wiedzą i rozwojem pracowników (Learn & Development).
- Poszukiwanie, inicjowanie współpracy oraz współpraca z podmiotami i organizacjami międzynarodowymi w celu rozwoju oferty dydaktycznej i zwiększenia kompetencji cyfrowej członków społeczności akademickiej.
- Inicjowanie i prowadzenie współpracy z instytucjami użyteczności publicznej oraz otoczeniem społeczno-gospodarczym w obszarze kompetencji cyfrowych.
- Koordynowanie procesu realizacji praktyk zawodowych w UCI.
- Współpraca z samodzielnymi stanowiskami pracy, komórkami i jednostkami organizacyjnymi Uczelni przy składaniu wniosków o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, w zakresie projektów dotyczących szkolenia członków społeczności akademickiej oraz wdrażania systemów wspierających kształcenie, w tym opiniowanie, przedstawianie wniosków i przygotowywanie projektów planów dotyczących rozwoju narzędzi edukacyjnych i komunikacyjnych,
- Inicjowanie i organizowanie szkoleń informatycznych na potrzeby własne, udział w konferencjach, seminariach IT.
- Planowanie i koordynowanie wdrożeń innowacji technologiczno-informacyjno- komunikacyjnych oraz rozwój narzędzi komunikacji wewnętrznej Uczelni.
- Współpraca z Akademickim Biurem Karier, samorządem studenckim oraz doktorantów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych studentów i doktorantów.
- Zarządzanie i rozwój systemów wideokonferencyjnych (w tym MS Teams, ZOOM, Google Workspace).
- Prowadzenie mediów społecznościowych w zakresie odnoszącym się do zadań UCI.
- Administrowanie rejestrami i ewidencjami oraz zbiorami informacji, w tym BIP, niezbędnymi dla funkcjonowania Uczelni.
- Wprowadzanie na zlecenie innych samodzielnych stanowisk pracy, komórek i jednostek organizacyjnych Uczelni treści oraz dbałość o elementy graficzne na stronach internetowych.
- nadawanie pracownikom za zgodą rektora uprawnień do elektronicznej skrzynki podawczej e-PUAP.
- Opiniowanie, przedstawianie wniosków i przygotowywanie projektowanych zamierzeń dotyczących informatyzacji Uczelni w formie rocznego planu zakupu oraz przygotowywanie informacji na potrzeby Planu informatyzacji Uniwersytetu Szczecińskiego w zakresie działania Sekcji.