Uczelniane Centrum Informatyczne (O- UCI)

Uczelniane Centrum Informatyczne (zwane dalej UCI) jest jednostką ogólnouczelnianą świadczącą obsługę informatyczną w Uniwersytecie Szczecińskim w celu zapewnienia sprawnego realizowania zadań jednostek organizacyjnych Uczelni przy wykorzystaniu narzędzi informatycznych. W skład UCI wchodzą sekcje:

  1. Sekcja Wsparcia Użytkowników,
  2. Sekcja Uczelnianych Systemów Informatycznych,
  3. Sekcja Infrastruktury.
  4. Sekcja Rozwoju Narzędzi i Kompetencji Cyfrowych

Zadania realizowane przez Sekcję Wsparcia Użytkowników:

  1. Zapewnienie wsparcia technicznego pracownikom Uczelni w zakresie usług informatycznych nadzorowanych przez UCI.
  2. Serwis gwarancyjny i pogwarancyjny sprzętu komputerowego i urządzeń peryferyjnych.
  3. Wsparcie w zakresie prawidłowego wykorzystywania oprogramowania komputerowego na stanowiskach pracy.
  4. Weryfikacja i opiniowanie problemów związanych ze sprzętem komputerowym, wyceny opłacalności napraw
  5. Przygotowywanie wniosków i specyfikacji technicznych w zakresie finansowania zakupów związanych z informatyzacją Uczelni.
  6. Zarządzanie systemem zgłoszeń.
  7. Serwis oprogramowania komputerowego na stanowiskach pracowniczych.
  8. Koordynowanie działań dotyczących komputeryzacji i informatyzacji Uczelni w zakresie działania Sekcji.
  9. Udział w przygotowywaniu wniosków do ministra właściwego ds. szkolnictwa wyższego w sprawie finansowania sieci komputerowej i innych zadań związanych z komputeryzacją i informatyzacją Uczelni.
  10. Współpraca z właściwym działem Uczelni przy składaniu wniosków o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, w zakresie projektów dotyczących informatyzacji Uczelni.
  11. Wnioskowanie o podpisywanie umów ramowych, zakupu i prowadzenie centralnej ewidencji oprogramowania i licencji na aplikacje, programy biurowe, systemy operacyjne, programy naukowe i edukacyjne.
  12. Nadzór nad zakupami związanymi z Uczelnianą Siecią Komputerową (dalej jako USK).
  13. Opiniowanie, przedstawianie wniosków i przygotowywanie projektowanych zamierzeń dotyczących inwestycji informatycznych w formie rocznego planu zakupu oraz przygotowywanie informacji na potrzeby Planu informatyzacji Uniwersytetu Szczecińskiego.

Zadania realizowane przez Sekcję Uczelnianych Systemów Informatycznych:

  1. Nadzór nad prawidłowym funkcjonowaniem systemów informatycznych Uczelni.
  2. Obsługa techniczna importu masowego danych pracowników, studentów i doktorantów oraz prac dyplomowych do systemu POL-on.
  3. Koordynowanie działań związanych z informatyzacją Uczelni (integracja systemów, wdrażanie nowych rozwiązań).
  4. Konsultacje w zakresie potrzeb informatycznych, niezbędnych dla efektywnej realizacji zadań przez poszczególne samodzielne stanowiska pracy, komórki i jednostki organizacyjne Uczelni oraz Uczelnię jako organizację.
  5. Planowanie zapotrzebowania w zakresie systemów informatycznych.
  6. Obsługa techniczna programów wewnętrznych usprawniających funkcjonowanie Uczelni.
  7. Opracowywanie bieżących instrukcji wspierających pracę użytkowników w zakresie systemów uczelnianych.
  8. Opiniowanie, przedstawianie wniosków i przygotowywanie projektowanych zamierzeń dotyczących inwestycji informatycznych w formie rocznego planu zakupu oraz przygotowywanie informacji na potrzeby Planu informatyzacji Uniwersytetu Szczecińskiego w zakresie działania Sekcji.

Zadania realizowane przez Sekcję Infrastruktury:

  1. Utrzymanie kluczowych elementów infrastruktury informatycznej uczelni (takie jak: serwery, macierze dyskowe, routery, przełączniki, firewalle etc.)
  2. Nadzór, zrządzanie i administrowanie serwerami obsługiwanymi przez UCI.
  3. Zarządzanie i administracja aktywnymi urządzeniami sieciowymi (przełączniki, routery, firewalle, kontrolery sieci bezprzewodowej).
  4. Nadzór i zarządzanie Uczelnianą Siecią Komputerową (USK).
  5. Nadzór nad sieciami lokalnymi w jednostkach organizacyjnych Uczelni.
  6. Zarządzanie strukturą adresową i domenami internetowymi Uczelni.
  7. Podłączanie urządzeń infrastrukturalnych do sieci USK.
  8. Nadzór nad funkcjonowaniem systemu łączności telefonicznej (teleinformatycznej) Uczelni.
  9. Planowanie rozwoju oraz modernizacja Uczelnianej Sieci Komputerowej.
  10. Udział w pracach Rady Użytkowników Akademickiej Miejskiej Sieci Komputerowej (AMSK). Współpraca z ACI (Akademickie Centrum Informatyczne) w pracach związanych z eksploatacją oraz rozwojem sieci AMSK.
  11. Realizacja zadań z zakresu bezpieczeństwa teleinformatycznego.
  12. Planowanie, koordynacja wdrożeń innowacji technologicznych związanych z bezpieczeństwem IT oraz rozwiązań w zakresie infrastruktury sieciowej i serwerowej.
  13. Zarządzanie i administracja usługami poczty elektronicznej.

Zadania realizowane przez Sekcję Rozwoju Narzędzi i Kompetencji Cyfrowych:

  1. Wsparcie pracowników w rozwoju i zarządzaniu dostępnymi narzędziami chmurowymi (w tym Microsoft 365, Google).
  2. Zwiększanie dostępności i poprawa jakości technologii informacyjno-komunikacyjnych (ICT) oraz konsultacje w zakresie potrzeb szkoleń IT i rozwoju narzędzi ICT na Uczelni.
  3. Organizacja szkoleń IT dla pracowników, studentów i doktorantów we współpracy z komórką organizacyjną właściwą ds. szkoleń, w tym organizacja szkoleń z zakresu zadań UCI.
  4. Przygotowanie działań i inicjatyw oraz koordynowanie i zapewnienie wsparcia w procesie rozwoju pracowników i zwiększaniu ich kompetencji cyfrowych (kształcenie, nauka, administracja).
  5. Podnoszenie umiejętności i wspieranie kadry dydaktycznej w transformacji cyfrowej oraz wykorzystywaniu technologii i narzędzi e-leamingowych w kształceniu i edukacji online.
  6. Wymiana doświadczeń i dobrych praktyk w zakresie wykorzystania platform edukacyjnych do edukacji on-line w instytucjach publicznych krajowych i zagranicznych.
  7. Zarządzanie i rozwój platformy e-leamingowej Uczelni (w tym Moodle).
  8. Opracowywanie i wdrażanie nowych rozwiązań informatycznych usprawniających procesy administracyjne i dydaktyczne.
  9. Realizacja procesu komercjalizacji możliwości szkoleniowych Uczelni w zakresie kompetencji cyfrowych.
  10. Współpraca z Działem Kadr w zakresie zarządzania wiedzą i rozwojem pracowników (Learn & Development).
  11. Poszukiwanie, inicjowanie współpracy oraz współpraca z podmiotami i organizacjami międzynarodowymi w celu rozwoju oferty dydaktycznej i zwiększenia kompetencji cyfrowej członków społeczności akademickiej.
  12. Inicjowanie i prowadzenie współpracy z instytucjami użyteczności publicznej oraz otoczeniem społeczno-gospodarczym w obszarze kompetencji cyfrowych.
  13. Koordynowanie procesu realizacji praktyk zawodowych w UCI.
  14. Współpraca z samodzielnymi stanowiskami pracy, komórkami i jednostkami organizacyjnymi Uczelni przy składaniu wniosków o dofinansowanie ze środków zewnętrznych, w zakresie projektów dotyczących szkolenia członków społeczności akademickiej oraz wdrażania systemów wspierających kształcenie, w tym opiniowanie, przedstawianie wniosków i przygotowywanie projektów planów dotyczących rozwoju narzędzi edukacyjnych i komunikacyjnych,
  15. Inicjowanie i organizowanie szkoleń informatycznych na potrzeby własne, udział w konferencjach, seminariach IT.
  16. Planowanie i koordynowanie wdrożeń innowacji technologiczno-informacyjno- komunikacyjnych oraz rozwój narzędzi komunikacji wewnętrznej Uczelni.
  17. Współpraca z Akademickim Biurem Karier, samorządem studenckim oraz doktorantów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych studentów i doktorantów.
  18. Zarządzanie i rozwój systemów wideokonferencyjnych (w tym MS Teams, ZOOM, Google Workspace).
  19. Prowadzenie mediów społecznościowych w zakresie odnoszącym się do zadań UCI.
  20. Administrowanie rejestrami i ewidencjami oraz zbiorami informacji, w tym BIP, niezbędnymi dla funkcjonowania Uczelni.
  21. Wprowadzanie na zlecenie innych samodzielnych stanowisk pracy, komórek i jednostek organizacyjnych Uczelni treści oraz dbałość o elementy graficzne na stronach internetowych.
  22. nadawanie pracownikom za zgodą rektora uprawnień do elektronicznej skrzynki podawczej e-PUAP.
  23. Opiniowanie, przedstawianie wniosków i przygotowywanie projektowanych zamierzeń dotyczących informatyzacji Uczelni w formie rocznego planu zakupu oraz przygotowywanie informacji na potrzeby Planu informatyzacji Uniwersytetu Szczecińskiego w zakresie działania Sekcji.
  • EZD

    Pomoc w obsłudze systemu EZD
    Pokaż
  • Zakup Sprzętu IT

    Procedura zakup sprzętu na US
    Pokaż
  • Instrukcja e-proDziekan

    Logowanie, zmiana hasła w e-proDziekan
    Pokaż
  • Instrukcja MS Teams

    Organizacja spotkań i zajęć
    Pokaż
  • Zgłoś problem

    Potrzebujesz pomocy? Napisz zgłoszenie
    Intranet
  • Poczta

    Przejdź do stron poczty
    Sprawdź pocztę
  • VPN

    Informacje o VPN, procedura uzyskania dostępu, wniosek, zmiana hasła
    Pokaż
  • TeamViewer

    Narzędzie przeznaczone do zdalnego kontrolowania systemu poprzez Internet.
    pobierz